
Nowe tachografy – dlaczego w Truck Care to nie problem?
czwartek, 13.07.2023
21 sierpnia 2023 roku – ta data jest jednym z kamieni milowych zapisanych w harmonogramie wdrażania Pakietu Mobilności. Od tego dnia, w Unii Europejskiej, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Norwegii wszystkie nowo rejestrowane samochody ciężarowe o DMC powyżej 3,5 tony będą musiały być wyposażone w inteligentne tachografy cyfrowe drugiej generacji. Co ta zmiana oznacza dla przedsiębiorców?
Przypomnijmy, Pakiet Mobilności to zbiór przepisów regulujących transport drogowy w Unii Europejskiej. W założeniach ma poprawić warunki pracy kierowców, ujednolicić zasady delegowania i wynagradzania kierowców, a także zapobiegać nieuczciwej konkurencji w transporcie. Ponadto Pakiet Mobilności ma również umożliwić służbom sprawniejszą i skuteczniejszą kontrolę, np. czasu pracy kierowców. W tym celu wspomniane przepisy wymuszają zmianę stosowanych do tej pory tachografów na inteligentne urządzenia drugiej generacji (harmonogram znajdziesz poniżej).
Więcej funkcji, szczelniejsze kontrole
Inteligentne tachografy cyfrowe drugiej generacji wyposażono w szereg nowych funkcji i możliwości, w tym m.in.:
- Automatyczną rejestrację przekroczenia granicy z wykorzystaniem lokalizacji GNSS;
- Rozszerzenie zakresu danych możliwych do skontrolowania zdalnie – z wykorzystaniem systemu komunikacji krótkiego zasięgu (DSRC)
- Większą pamięć mieszcząca dane z 56 dni;
- Możliwość aktualizacji oprogramowania, np. na wypadek zmian w przepisach;
- Rejestrowanie załadunków/rozładunków;
- Większą odporność na próby manipulacji tachografem i danymi;
- Aktualizację oprogramowania – dostosowanie do zmian w przepisach;
- Interfejs ITS z protokołem Bluetooth, co pozwala na sprawniejszą komunikację z zewnętrznymi systemami transportowymi;
- Rejestrację załadunków i rozładunków.
Co i kiedy, czyli kluczowe daty związane z inteligentnymi tachografami drugiej generacji
- 21 sierpnia 2023 – od tego dnia każdy nowo rejestrowany pojazd ciężarowy o DMC pow. 3,5t musi być wyposażony w inteligentny tachograf cyfrowy drugiej generacji (w UE, Szwajcarii, Norwegii i Wielkiej Brytanii).
- 31 grudnia 2024 – z tym dniem w życie wchodzi obowiązek korzystania z inteligentnych tachografów cyfrowych drugiej generacji w pojazdach ciężarowych o DMC pow. 3,5t, wyposażonych do tej pory w tachografy analogowe lub podstawowe urządzenia cyfrowe (nieinteligentne). W praktyce chodzi o pojazdy z datą pierwszej rejestracji przed 15 czerwca 2019.
- 21 sierpnia 2025 – od tego dnia korzystanie z inteligentnych tachografów cyfrowych drugiej generacji będzie obowiązkowe w pojazdach ciężarowych o DMC pow. 3,5t, wyposażonych do tej pory w tachografy inteligentne pierwszej generacji. W tym wypadku mowa o samochodach, które po raz pierwszy zarejestrowano między 15 czerwca 2019, a 21 sierpnia 2023.
- 1 lipca 2026 – ta data wyznacza obowiązek stosowania inteligentnych tachografów drugiej generacji we wszystkich (nie tylko nowo rejestrowanych) pojazdach ciężarowych o DMC od 2,5 do 3,5 t wykorzystywanych do transportu międzynarodowego w ramach UE, Szwajcarii, Norwegii oraz Wielkiej Brytanii.
W oczekiwaniu na homologację, czyli potencjalne problemy
Jeszcze do końcówki czerwca 2023 roku nie było jasne czy wymóg stosowania nowych tachografów nie spowoduje paraliżu na rynku nowych pojazdów ciężarowych. Przyczyną był przedłużający się proces homologacji inteligentnych urządzeń drugiej generacji. Pierwszy model (VDO DTCO 4.1) dopuszczono do użytku dopiero pod koniec czerwca, czyli zaledwie dwa miesiące przed wspomnianą wcześniej graniczną datą 21 sierpnia.
Gdyby homologacja nie została przyznana, rejestracje nowych pojazdów ciężarowych musiałyby zostać wstrzymane w obrębie całej Unii Europejskiej. To na szczęście nie grozi branży, aczkolwiek niewykluczone są pewne opóźnienia. To zależy od dostępności nowych urządzeń, której – jak pokazały ostatnie lata – nie można być pewnym na 100 proc.
Dlaczego kwestia nowych tachografów nie musi… Ciebie interesować?
Problem z homologacją czy dostępnością inteligentnych tachografów drugiej generacji to potencjalne komplikacje przede wszystkim dla przedsiębiorców kupujących pojazdy na własność czy też korzystających z klasycznego leasingu operacyjnego.
Tę kwestię z głowy mają przedsiębiorcy korzystający z wynajmu, ponieważ to po stronie dostawcy pojazdu pozostaje zapewnienie jego zgodności z obowiązującymi przepisami. I tak właśnie działamy w TRUCK CARE. Każdy z naszych klientów może być pewien, że użytkuje pojazd w pełni zgodny z obowiązującymi przepisami, a więc jest wolny od problemów związanych ze zmianami legislacyjnymi.
Co więcej, jako podmiot wynajmujący pojazdy możemy zawczasu zabezpieczać się przed potencjalnie kryzysowymi sytuacjami. W przypadku tachografów oznacza to np. rejestrację samochodów przed 21 sierpnia 2023 roku. Dzięki temu zapewniamy naszym klientom dostępność floty na wysokim poziomie, do którego ich przyzwyczailiśmy. Dodatkowo, zapewniamy im dwa lata spokoju, ponieważ w tych pojazdach można użytkować dotychczasowe tachografy aż do 21 sierpnia 2025 roku. W tym czasie TRUCK CARE skoordynuje proces wymiany urządzeń w dogodnych dla klientów terminach, np. przy okazji okresowych przeglądów, co wyklucza konieczność przestoju wyłącznie z powodu wymiany tachografu.
TRUCK CARE zarządza flotą ponad 4700 pojazdów, więc dobrze wiemy co i jak trzeba robić, by nasi klienci mogli się skupić na tym, co dla nich najważniejsze – swoich biznesach i kontrahentach. Nie inaczej jest w przypadku tachografów.