
Nowe tachografy w pojazdach używanych Truck Care
środa, 03.07.2024
Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany tachografów na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku. Kogo obejmują te regulacje? Jakie są wymogi prawne? Na te pytania odpowiada Wojciech Doliński, Kierownik Działu Pojazdów Używanych w Truck Care.
Zmiany dotyczą każdego bez wyjątku
– W ramach nadchodzących zmian każdy przewoźnik będzie zobligowany do zmiany tachografów i skalibrowania ich na nowo, co wynika ze zmian ustawowych. Pojazdy zarejestrowane przed 10 czerwca 2019 roku będą musiały mieć wymienione tachografy do końca tego roku, reszta zaś – do sierpnia 2025 roku – tłumaczy Wojciech Doliński.
Wymiana dotychczasowych urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji G2V2 dotyczy pojazdów wykorzystywanych do przewozów międzynarodowych na terenie Unii Europejskiej. Do 1 czerwca 2026 r. wszystkie samochody o dopuszczalnej masie całkowitej 2,5 tony wykorzystywane do transportów międzynarodowych również będą musiały posiadać inteligentne tachografy drugiej generacji.
Ukłon Truck Care w stronę klientów
W związku z sytuacją Truck Care postanowiło wyjść przyszłym nabywcom naprzeciw.
– W kwestii samochodów używanych chcemy być biznesowym partnerem dla naszych klientów. Tym samym w przypadku zakupu pojazdu używanego w Truck Care przed jego odbiorem dokonamy wymiany tachografu na nowy i spełniający wszystkie wymogi. Klient nie będzie musiał się martwić o ponowne zatrzymanie pojazdu w przyszłym roku, znalezienie punktu, który dostarczy mu usługę wymiany i nie będzie tracił na to cennego czasu oraz pieniędzy – wyjaśnia ekspert.
Nie opłaca się czekać
Wojciech Doliński zwraca uwagę, że warto zająć się tą kwestią już teraz ze względu na komplikacje, które będą się potęgować w miarę zbliżania się terminów opisanych w rozporządzeniu.
– W miarę zbliżającej się daty granicznej popyt na wymianę tachografów będzie znacznie rósł, przez co wzrosną ceny usługi wymiany. Obecnie zainteresowanie jest umiarkowane, warto więc przystąpić do wymiany już teraz ze względu na niskie koszty i krótkie kolejki – dodaje.
Kary będą dotkliwe
Od 1 stycznia 2025 r. przewidziane są wysokie kary finansowe za jazdę ze starym tachografem: 10 000 zł dla firmy transportowej i 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.
– W Truck Care mamy świadomość, że jest to ogromne wyzwanie i spore koszty dla branży transportowej. Jako partnerzy naszych klientów w tych trudnych czasach pragniemy pomagać na tyle, na ile jest to możliwe.
Inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) pozwolą na bardziej precyzyjne rejestrowanie czasu pracy kierowcy, zapis załadunków i rozładunków oraz automatyczną rejestrację przekroczeń granic. Nowością jest również system lokalizacyjny z wbudowaną anteną DSRC czy możliwość łączenia się poprzez Bluetooth.
Przepisy dotyczące tachografów wdrażane są w ramach europejskiego Pakietu Mobilności. Tachografy drugiej generacji ułatwią monitoring transportów oraz kontrolę uprawnionym do niej służbom. Obowiązkowa wymiana może okazać się jednak kłopotliwa ze względu na konieczność zainwestowania w nią czasu, który dla przewoźnika oznacza utracone korzyści i możliwości zaroboku. Już dziś skorzystaj z oferty używanych samochodów pokontraktowych Truck Care i pozwól nam zająć się tym za Ciebie!
Wywiad z Wojciechem Dolińskim, Kierownikiem Działu Pojazdów Używanych w Truck Care