
Elementarz wynajmu – czym jest udział w szkodzie?
poniedziałek, 04.04.2022
Każdy z pojazdów wynajmowanych w TRUCK CARE musi być ubezpieczony. Mowa tu nie tylko o obowiązkowej polisie od odpowiedzialności cywilnej (OC), chroniącej użytkownika w przypadku roszczeń spowodowanych ze szkodami, jakie spowodował, lecz także o ubezpieczeniu auto-casco (AC). Ta druga polisa zabezpiecza interesy właściciela pojazdu, w przypadku jego uszkodzenia, w tym szkody całkowitej, jak również kradzieży. Mówiąc wprost – jeśli ktoś ukradnie pojazd z floty TRUCK CARE, to z polisy AC wypłacone zostanie odszkodowanie odpowiadające wartości rynkowej pojazdu w momencie wystąpienia zdarzenia.
Polisy AC mogą, ale nie muszą, zawierać w swoim zakresie franszyzę redukcyjną czyli tzw. udział własny w szkodzie. Jest to maksymalna kwota odpowiedzialności sprawcy, czyli w tym wypadku użytkownika, za powstałe szkody. Przykładowo, jeżeli udział własny określono na 2 tys. zł, a likwidację szkody wyceniono na 10 tys. zł, to ubezpieczalnia wypłaci 8 tys. zł, a pozostałą część zapłaci użytkownik.
Udział własny w szkodzie można znieść, co oczywiście podnosi cenę polisy.
Warto pamiętać, że udział własny obowiązuje przy szkodach, które obejmuje ubezpieczenie. Inaczej mówiąc, jeśli użytkownik spowoduje szkodę wyłączoną spod odpowiedzialności ubezpieczyciela, to będzie zmuszony samodzielnie pokryć wszystkie koszty usunięcia tej szkody. Wyłączenia odpowiedzialności określone są w ogólnych warunkach ubezpieczenia. Są to m.in. takie przypadki, jak prowadzenie pojazdu po spożyciu alkoholu, a także rozmaite przypadki tzw. rażącego niedbalstwa. Jego przykładem będzie np. kradzież pojazdu po tym, jak użytkownik zgubił jeden komplet kluczyków i nie poinformował o tym właściciela i ubezpieczalni celem zmiany zamków czy przeprogramowania immobilisera.
Spod odpowiedzialności ubezpieczyciela wyłączone są także wszelkie uszkodzenia wynikające z nieprawidłowej eksploatacji. Nie chodzi tu np. wyłącznie o jazdę z uszkodzoną oponą, ale również wypalenie dziury w tapicerce mimo zakazu palenia w kabinie czy uszkodzenia mechaniczne elementów wyposażenia wnętrza (np. urwane gałki).
Towarzystwa ubezpieczeniowe wyłączają również swoją odpowiedzialności w przypadku uszkodzenia lub utraty pojazdu wskutek działań wojennych a także konfiskaty, w tym również na rzecz armii.